OUTOGURU vaellusdraama minuuteen

Myrskyä köyhiin kuntiin

Kuka muistaa artikkelin Pieni ääni Äkäslompolossa Jänkä-lehdessä syksyllä 2007?

Vihreänä läänintaiteilijana pohdin siinä mahdollisuuksia saada kiertävä teatteri-ilmaisunohjaaja pahimmille katvealueille, missä kuntien kirstut ovat rupisia ja nuorille ei ole tarjolla mitään itsensä ilmaisuun liittyvää taiteellista toimintaa. Tohdin asiaa pohdiskella pieneen ääneen, koskapa se tuntui hieman suurelliselta ajatukselta – että miten sellainen voisi onnistua? Rahaa kun ei ole siellä, missä puhutaan kulttuurista, varsinkaan nuorten kulttuurista. Kylistä löytyy talkoohenkeä ja aitoa innostusta, mikä on kolikon toinen puoli: köyhyys nostaa inhimillisiä arvoja ja kekseliäisyyttä esiin.

Nyt vuoden 2009 alussa kunnat ovat vieläkin köyhempiä ja kirstut rupisempia, vaikka hallitus lupasikin kuntiin lisää rahaa (riihikuivaa rahaa, painotti pääministeri Vanhanen, siis ennen vaaleja) ja Suomi on vajoamassa syvään taantumaan (vaikka Katainen vakuutteli, ettei Suomella ole mitään hätää, siis ennen vaaleja). Köyhtyminen tarkoittaa meikäläisittäin myös sitä, että kun ruvetaan säästämään, niin ensiksi otetaan “sieltä kulttuurista” pois se olematon, mikä sinne on saattanut entisistä höyläyksistä jäädä.

Kun talous roikkuu yleisesti ottaen löysässä hirressä, niin Myrsky on aikamoinen ihme: Lappiin luodaan muutama kulttuurityöntekijän paikka! Kuvitelkaapa ihan tosissaan: Kulttuuri-ihmisille laman aikana töitä, ja vielä Lappiin, karuille kuruille ja sen hiljaisille laitakylille. Kaikista ihmeellisintä on, että rahaa jaetaan avokätisen oloisesti vielä nuorten kanssa tehtävään kulttuurityöhön.

Suomen kulttuurirahasto on luonut Myrsky-hankkeen, missä vuosien 2008 – 2011 aikana jaetaan 3 miljoonaa euroa ympäri Suomea ammattitaiteilijoiden vetämiin nuorison taideprojekteihin.

Myrskyssä painotetaan enemmänkin prosessia, lopputulos ei ole niin tärkeä. Nuorille tarjotaan mahdollisuus taiteen keinoin oivaltaa itsestään jotain.

Outoguru tarkoittaa nuoren sisällä olevaa tuntematonta aluetta, matkaa minuuteen.

Muoniossa keväällä 2007 näkemieni lasten ja nuorten loistavat silmät ja toukokuun säästä punaiset posket ovat luoneet Outogurun. Tuolloin Muonion kirjastoon tuli 40 lasta tekemään teatteri-ilmaisuharjoituksia. Kipeä kysymys jäi takaraivooni soimaan: ”Koska sä tuut takaisin?” Tuo kysymys kiteytyi Outoguruksi.

Outoguru sai Myrsky-rahoitusta 200 000 euroa 13 – 17 -vuotiaille suunnattuun taidetoimintaan. Outoguru tulee toteutumaan vuosien 2009 – 2010 aikana Lapin läänissä yhdellätoista paikkakunnalla viiden pääohjaajan ja useiden ammattitaiteilijoiden lyhyemmillä työpanoksilla. Pääohjaajat sijoittuvat alueittain ja työskentelevät alueidensa nuorten kanssa yhtäjaksoisesti 10 – 13 kuukautta. Vaikka prosessien vetäjät ovat koulutukseltaan teatteri-ilmaisunohjaajia, kysymys ei ole pelkästään itsensä ilmaisemisesta teatterin keinoin. Outoguru on sitä, että nuoret saavat itse valita taiteen välineet, sen mikä heitä kiinnostaa. Teatteri-ilmaisunohjaajakoulutus kouluttaa ammattilaisia, jotka hallitsevat myös perinteisen teatterin keinoja, mutta ovat erikoistuneet prosessoiviin työskentelytapoihin sekä eri taiteiden välisyyteen.

Kolarin nuorisoteatteri perustettiin paikallisten taiteilijoiden voimin syksyllä 2007, ja 11 nyt lukio-ikäistä nuorta ovat olleet alusta lähtien mukana. Nuoret ovat kirjoittaneet itse Milla Ollikaisen johdolla nuorisomusikaalia ja säveltäneet sanoittamansa kappaleet Katri Purasen musatyöpajoissa. Kolarin ja Muonion alueelle palkattu outoguru Anna-Leena Nordberg ohjaa nuorisomusikaalin, jonka ensi-ilta on keväällä 2009.

Anna-Leena aloitti työnsä kertomalla kouluissa Outogurusta. Hän sai innostettua lisää nuoria mukaan teatterin toimintaan, myös sellaisia, joita ei kiinnosta esiintyminen, vaan jokin muu taiteenala teatteriin liittyen.

Tällä hetkellä nuorisoteatterilaisilla on menossa kuvataiteilija Riikka Jokiahon vetämä visualisointityöpaja, missä nuoret miettivät mm. musikaalin lavastusta ja puvustusta.

Kolarin nuorisoteatterin mallissa on parhaimmillaan Outogurun ydin: Nuoret tekevät itse kaiken alusta loppuun. Samalla se on muutakin kuin teatterintekemistä: jotkut haluavat esiintyä, mutta joku toinen haluaakin kirjoittaa, kolmas on kiinnostunut säveltämisestä, neljäs näkee esityksen visuaalisen puolen, viides haluaa tehdä esitykseen tanssinumeron, kuudes haluaa tehdä esityksen oheen kuvataide- tai valokuvanäyttelyn jne. Nuorisoteatterimalli yhdistää kaikki eri elementit, toimii samalla yhteisönä, henkisenä tilana sekä mahdollistaa myös esittävän toiminnan. Tehdään luovaa vaellusdraamaa yksin ja yhdessä toisten kanssa. Mutta nuorisoteatteri ei ole ainoa tapa toimia, vaan Outogurun suosima avoin taideprosessi voi muotoutua millaiseksi toiminnaksi tahansa. Ainut, mikä on tärkeää, on se, että nuoret saavat mahdollisuuden taiteen keinoin löytää ja toteuttaa itseään.

Salla- Savukoski- Pelkosenniemi alueella työskentelevä Aino Eskelinen on valmistunut Stadiasta teatteri-ilmaisunohjaajaksi. Aino muutti puoleksitoista vuodeksi Helsingistä Savukoskelle Outoguruun töihin. Hänellä oli mahtavia uutisia: Pelkosenniemellä ryhmään oli tullut 15 lasta ja nuorta, siis miltei kaikki 10 -17-vuotiaat paikkakunnalta. Aino luo nuorille yhteyksiä nuoriin muualla Suomessa, mm. Tikkurilan teatterin nuoret ovat yhteydessä itä-kairan nuoriin vaikkapa videokirjeiden välityksellä. Nuoret Tikkurilasta ovat tulossa toukokuussa pidettäville Outoguru-festivaaleille Sallaan.

Outoguru kerää itä- ja länsikairan nuoret Sallaan toukokuussa

Outoguru korostaa yhteisöllisyyttä ja sitä, että nuoret ovat osa isompaa kokonaisuutta. Eri alueiden prosesseja pannaan kohtaamaan toisiaan. Kevään mittaan itäkairan ja Sodankylän nuoret viettävät yhdessä mm. viikonlopun suolla. He hakevat tarinoiden aiheita suolta ja tekevät tulitaidetta. Suolta löydetyistä tarinoista sävelletään musiikkia yhteisissä työpajoissa.

Toukokuun puolivälissä on Sallassa ensimmäinen iso yhteistapahtuma, johon kerääntyy nuoria Kolarin, Muonion, Sodankylän, Pelkosenniemen, Savukosken, Sallan ja Kemijärven alueelta. Nuoret esittävät toisilleen, mitä ovat tehneet kevään mittaan. Viikonlopun mittaan pidetään Minusta sinuun -taiteiden välisiä työpajoja.

Nyt kun kirjoitan tätä artikkelia, helmikuun alussa, Outoguru on juuri aloittelemassa toimintaansa. Outoguru ohjaajat ilmestyvät paikkakuntien kouluihin ja nuorten pariin.

Siitä se sitten alkaa, ja katsotaan, millainen myrsky on käynyt, kun olemme kesäkuussa 2010, jolloin meillä on jossain päin Lappia suuri nuortentapahtuma, joka päättää Outogurun.

Jos päättää. Koko Outogurun ilmestymisen suurin merkitys on tehdä nuorten kanssa tehtävä kulttuurityö niin arvokkaaksi ja tärkeäksi, että sille halutaan kuntien puolesta luoda mahdollisuus jatkua.

Esittävien taiteiden läänintaiteilija

Tuula Väisänen

———————————

OUTOGURU-ALUEET JA OHJAAJAT: – Kolari, Muonio: Anna-Leena Nordberg – Sodankylä: Marianne Törmänen – Salla, Savukoski, Pelkosenniemi: Aino Eskelinen – Utsjoki, Inari: Katariina Angeria – Kittilä, Enontekiö: Anne Niskala